امروز :
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 19 اردیبهشت 1391

    بسم الله الرحمن الرحیم

پدیده ای حیرت انگیز وسوزان که بین دو هم جنس یا غیر هم جنس بوجود می آید، احساس عاطفه ی بسیار شدید که انسان را به اسارت می کشاند ،غیر هم جنس که تکلیف آن مشخص است ،اما از آن حیرت انگیز تر بوجود آمدن این عاطفه میان دو هم جنس می باشد،که در بین تمام گروه ها حتی مذهبی ها نیز بسیار دیده می شود، این حالت گاه یک طرفه وگاه دو طرفه است و حالت دوم بسیار خطرناک تر وهول انگیز تر می با شد. در ابتدا  این عاشقان دلداده به هیچ عنوان حاضر نیستند ببپذیرند که این محبت می تواند سقوط آنها را درپی دشته باشد وچه بسا آن را یک حس معنوی وزیبا قلمداد میکنند ورنگ وبوی معنوی نیز به آن می دهند حتی با قول وقرارهای معنوی مانند نماز شب،  گلزار شهدا رفتن و... آن را پدیده ی معنوی می پندارند بنده با موردهای بسیاری در این زمینه مشاوره کرده ام که اکثریت  در ابتدا به هیچ عنوان حاضر نبودند بپذیرند این منجلاب وباتلاق شیطان است اما علائمی وجود دارد که هر صاحب فکررا با اندک تاملی  قانع می سازد که  این ورطه ی هولناک وباتلاقی خطرناک می باشد.

 

1-حس توجیه گری فوق العاده ورنگ لعاب معنوی دادن به این دوستی.

2- احساس انحصار شدیدنسبت به دوست خود به طوری که شخص ثالثی را نمی تواند درکنار او بپذیرد وحسادت شدید به هر کسی که به محبوب اورابطه ی عاطفی برقرار کند.

3-روز اول با یک نگاه ،محبت رفیقش چنان به دل وجانش می نشیند وروز به روز دوست دارد دوستیش را آتشین تر کند، تا جائی که دوست دارد مدتها دست او را بگیرد بعد اورا در آغوش بکشد وبه مرور این حس پیش روی کرده وبوی شهوت وامور جنسی به خود می گیرد و ...... نعوذ بالله.

4-شباهت شدید به دوست خود در اعمال ،رفتار،گفتار،تیپ و...به قول معروف مماثلت.

5-هر جا می رود، هرجا که می نشیند،هنگام غذا خوردن،هنگام نماز، هنگام خواب همه جا در فکر رفیقش می باشد .  گاه ساعت ها طول می کشد تا خوابش ببرد واگر هم به خواب رود خواب دوستش را می بیند. اگر شخصی اسیر این حس شده بداند من اورا درک می کنم او نیز به  ما اعتماد کند .

شاید برای برخی این سوال مطرح باشد که علت این پدیده ی عجیب وسوزناک چیست ؟مشخص است که خلأ عاطفی منشأ این احساس می باشد که علت آن یکی از امور زیر می تواند باشد :

ا-فوت پدر ویا مادر یا یکی از نزدیکان وعزیزان .

2-طلاق که تخریب عاطفه ها است.

3-ناهنجاریهای داخل خانواده اعم از مشاجره ودرگیریهای لفظی یا فیزیکی و...

4-اشخاص دارای روحیات مختلفی هستند افرادی که میل  به هنر دارندو دارای روحیات لطیفی می باشند بیشتر در معرض این خطر قرار می گیرند.

5-رسیدن به بلوغ عاطفی و نیاز به ازدواج و مهیا نبودن شرایط تأهل .

نکته :گاهی این عشق دو طرفه بوده به همین دلیل سرعت پیش روی بسیار سریع می باشد و پناه بر خدا طی چند ماه از حالت احساس خارج شده وماهیت خود را نشان می دهد، باید دانست این نوع حس مخصوص همسر انسان می باشد نه هیچ کس دیگر، این نوع عاطفه هر چقدر شدید تر می شود کانون آن به کانون امور شهوانی نزدیکتر می شود. برادرم و خواهرم اگر مبتلا ئی ،به این حرفها اعتماد کن وبا احساس شدید توجیه گری که از آثار این حالت است خود را فریب نده وتا دیر نشده به خود بیا، از جهل مرکب خارج شو تا بتوانی کاری کنی.

راهکار: دو راهکاربرای درمان این معضل وجود دارد یکی آسان ودیگری سخت .

راهکاراول(آسان):

ازدواج، ازدواج ،ازدواج، البته ازدواج موفق ،کاملاً این علاقه واسارت را از بین می برد .در ازدواج، محبت از نوع ابرازاست وهرچه ابراز محبت بیشتر باشد در مضمون روایت آمده ایمان انسان قوی تر است واین راهکار اساسی است.

راهکار دوم:

برادر وخواهرم ،اگردر این امتحان بزرگ به هر دلیلی وارد شدی وشرایط ازدواج را نداری ،غصه نخور، کمر همت راببند، دستهایت را در دست خدا بگذار، قدم قدم با ما باش تا وارد راهکار دوم شوی ومصداق این روایت گردی که امام صادق علیه السلام فرمودند:" القلب حرم الله فلا تسکن حرم الله غیر الله" یعنی قلب تو حرم خداست  وغیر از خدا (وآنکس که تو را به خدا می رساند)  را درآن راه نده. برادر و خواهر گرامی ،بدان آغوش خدا به رویت باز شده  قدراین فرصت  را بدان واز آن استفاده کن وگرنه، ورطه ای است  بس هولناک که اگر درآن فرو روی هیهات هیهات. پس با دقت دل فرا ده، شرایط را به ترتیب رعایت کن وسرِخود کاری نکن، دقت دقت دقت، تو رابه خدا دقت کن.

1-قدم اول که بسیار بسیار بسیار مهم است این می باشد که  این اشخاص بدانند این نوع محبت شدید پرتگاه ومنجلابی خطرناک است تا انجا که امیرالمؤمنین علیه السلام میفرمایند:" من عشق وکتم وعفّ مات مات شهیدا"هر کس گرفتار این نوع عشق وعاطفه شدید گردد اگر کتمان کند و عفت پیشه کند اگر در این حالت بمیرد اجر شهید را دارد .این روایت بسیار دقیق ونیاز به مقداریتوضیح دارد .اولاً امام (ع) می فرماید عَشَقَ یعنی  یک عاطفه ی بسیار شدید در ابتدا به وجود می آید وبرای بار چندم می گویم که برخی فکر می کنند چون از نوع عاطفه است امری مثبت ومعنوی است .دوماً امام می فرمایند کَتَمَ کتمان شود یعنی صرف آمدن این محبت اشکال وگناه ومفسده ای ندارد بلکه اظهار آن موجب مفسده است وبی عفتی را به دنبال دارد به همین خاطر حضرت می فرمایند کتمان شود باید توجه داشت که کتمان آن بسیار سخت است ولی رشد معنوی را در پیش دارد که هزاران هزار نماز شب وسجده های طولانی قابل قیاس با آن نمی باشد ومی توان از این فرصت استفاده کرد وعشق مجازی را پلی  برای رسیدن به عشق حقیقی قرار داد. با کتمان این نوع  عاطفه،می توان عشق الهی  را با تک تک سلولها وبا تمامی وجودلمس کرد وخدائی را که تا به حال فقط از او شنیده ایم  با تمامی وجود درک واحساس کنیم.

2-جدائی تدریجی یعنی کم کم ارتباط را کم کند نه نه نه نه نه یک دفعه(البته به شرط اینکه بحث جنس مخالف یا رابطه ای که در آن گناه هست نباشد که در این صورت کار مشکل تر می شود وباید مستحکم تر بودوچون پای گناه وسط می آید باید فوراً قطع شود) ، شرایط را نیزبه سمتی بکشانند که هنگام ملاقات یکدیگر دیگران نیز حضور داشته باشند .جدائی یک دفعه سبب می شود بعد از مدتی اثر عکس ایجاد شود وعشق شعله کشد مانند ریسمانی که که اگر پاره شود و گره بخورد دو سر ریسمان نزدیک تر میشود .

3-بازسازی روابط خانوادگی ،ایجاد رابطه دوستی با پدر ومادر، همچنین قرار گرفتن در کانون گرم وپرمحبت خانواده در صورت امکان.

4-جایگزینی،البته شخصی که از نظر شرع دوستی با آن اشکال نداشته باشد وبداند احساس عشق مجازی را به آن پیدا نمی کندمثلا یک دوست قدیمی ومورد اطمینان که بتواند با اوصحبت کند،تفریح برود.

5-دل را به خدا دادن و وارد کردن عشق حقیقی والهی در آن ،البته به همین راحتی ها هم نیست ولی چون  از محبوب خیالی چشم پوشیده وناز محبوب واقعی را می کشی ،حال دعا بسیار ایجاد می شود از فرصت استفاده کن،  بیست دقیقه ای قبل از اذان صبح بیدار شو وبا محبوب عشق بازی کن نماز شبی بخوان وتا عرش پرواز کن،مناجات المریدین ومناجات المحبین جزء دعای خمسه عشر امام سجاد (ع)در مفاتیح روحت را پرواز می دهد، "الهی من ذا الذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا "خدایا چه کسی است که طعم محبت تو را بچشد وبدلی را انتخاب کند فرصت را از دست نده در مسیری قرا ر گرفتی که میتوانی حلاوة محبت خداوند را درک کنی و نهایت لذت را آن هم از نوع واقعی بچشی ومست گردی مست ناز الهی که امام سجاد (ع) فرمودند: ما اطیب طعم حبک چه خوشمزه است طعم محبت توراچشیدن،که چه زیبا حافظ  شیرازی می گوید :

 

درد عشقی کشیده‌ام که مپرسزهر هجری چشیده‌ام که مپرس
گشته‌ام در جهان و آخر کاردلبری برگزیده‌ام که مپرس
آن چنان در هوای خاک درشمی‌رود آب دیده‌ام که مپرس
من به گوش خود از دهانش دوشسخنانی شنیده‌ام که مپرس
سوی من لب چه می‌گزی که مگویلب لعلی گزیده‌ام که مپرس
بی تو در کلبه گدایی خویشرنج‌هایی کشیده‌ام که مپرس
همچو حافظ غریب در ره عشقبه مقامی رسیده‌ام که مپرس

 

روزانه پنج فراز ازدعای جوشن کبیر روح انسان را پرواز می دهد یاحبیب من لا حبیب له یا رفیق من لا رفیق له یا شفیق من لا شفیق له...ذکر نیز خیلی موثر است به خصوص ذکر یونسیه وصلوات.

 



چند نکته بسیار مهم:

الف)اول وآخر این رابطه نارضایتی ودوری از خداوند می باشد.

ب)اگراین عشق یک طرفه است، شخصی که طبیعی بوده باید به دوست عاشق خود با رفتارش کمک کند زیرا گفتار تاثیری ندارد، باید اورا بارفتارش طرد ونا امید به این دوستی کند این نهایت رفاقت به دوست گرفتار خود می باشد ترحم معنی ندارد.

ج)در صورت حلّ موقت این مشکل  به هر دلیلی مانندغائب شدن دوستش، رسیدن به آخر این رابطه پناه بر خدا، انجام راهکار دوم و...بداند که این حس در او بوده وباید مراقبت داشته باشد که شخصی دیگر وارد این حریم نشود این اخطار جدی بوده.

د)اگر شخصی بتواند با استقامت وصبر یک شخص را کاملاًکنار بگذارد به شرط مراقبه قول می دهم که حرام الهی که جای خود دارد حتی  مانند علما وشهدا می تواند از حلال هاوعزیزانش نیز در صورت لزوم درراه محبوب واقعی  بگذرد.

ه)اگر در این عالم ها نیستی واین حس برایت معنی ندارد بدان ممکن است با این افراد برخورد کنی لازم است بدانی تا به دیگران کمک کنی.

 ر)مطالعه ی کتاب جاذبه ودافعه ی استاد مطهری بسیاربسیار مؤثر می باشد.

 ز)ورزش وتفریح سالم بسیار کمک کننده است.


           




طبقه بندی: اجتماعی، 
نوشته مهدی فرهادی
آرشیو مطالب
امکانات جانبی


Online User